Fadderresan i Ecuador: Sista dagarna med projektbesök

På tisdagen den 5 november delade vi upp oss i tre grupper. Vi åkte till tre olika delar av landet för att träffa fadderbarn och deras familjer samt för att se på Plans projekt i olika områden. En grupp åkte till Cañarprovinsen där vi besökte fadderbarn som bodde långt, långt från civilisationen men vi kom fram tillslut till alla ställen efter flera timmar längs  grusiga bergsvägar. Vi hade som vi nämnt några dagar tidigare varit vid djävulsnäsan och nu passerade vi istället djävulspasset som var en smal slingrig bergväg.  Under våra två dagar i Cañar fick vi besöka flera skolor och även se andra projekt såsom en bybank som hade skapats lokalbefolkningen och Plan gemensamt för några år sedan. Banken användes till att ge små lån till tex inköp av boskap eller sytillbehör. När man tjänat in pengar på sin investering gav man tillbaka pengarna till bybanken med ränta. Överskottet användes till byns gemensamma aktiviteter och nya lån.  Detta hade skapats som ett alternativ till större låneinstitut då på detta sätt dels fler hade möjlighet att ta lån och starta mindre verksamheter och dels stannade allt överskott hos lokalbefolkningen.

En annan grupp begav sig på en ganska lång bussresa till Portoviejo. Vi åkte igenom den fantastiskt vackra Cajas nationalpark där vi spanade efter Condorer utan att få syn på några, inte ens på 4000 meter. När vi kom ned på havsnivå märkets verkligen skillnad i klimat och temperatur. Vi möttes av värme och fuktig luft. Färden fortsatte och vi fick besöka en kakaoodling och smaka färsk kakao men även härlig passionsfrukt. Nästföljande dag träffade vi Plans personal som arbetar i Manabíprovinsen. De berättade om deras arbete för oss innan det var dags att dela upp sig för fadderbarns- och projektbesök. Innan avfärd var det dags att inhandla lite saker till fadderfamiljerna och det gjordes i en liten butik precis vid hotellet. I affären släpptes bara en representant för varje familj in, vi andra väntade på andra sidan gallret. En lite annorlunda upplevelse. Bjoerg och Tellef samt  Kare och Vigdis besökte sina fadderbarn i en by medan övriga gruppen gjorde projektbesök och fick träffa både barn, vuxna och volontärer. I ett annat samhälle fick Eva samt familjen Bergmann träffa sina fadderbarn. Det blev ett härligt möte med de båda familjerna och Louise och Carl var jämngamla med sitt fadderbarn. En rundtur i trädgården där vi lärde oss ännu mer om exotisk frukt avslutades med en uppfriskande isdrink. Lite längre bort bodde Evas fadderbarn och skillnaden i standard var stor även i det lilla området. Där hade Plan arbetat med bland annat med att bygga toaletter. Besöket avslutades i en lokal vid den lilla kyrkan där volontärer berättade om deras arbete med framförallt sexuell och reproduktiv hälsa. Sedan strålande vi alla samman vid ett av projekten där vi bjöds på frukt innan vi fortsatte vår färd ut mot havet. Väl på plats kunde vi beundra ett gammalt valskelett och ta en promenad i havsbrynet innan vi åkte den korta resan till vårt hotell. Kvällen bjöd både på poolbad och god mat.

Nästa dag fortsatte vår färd längs kusten och vi åkte en vacker väg mot St. Elena. På vårt första stopp fick vi träffa kvinnor som tillverkade allt från smycken till kläder och annat hantverk, av Plan hade de bland annat fått sina symaskiner. Där fick vi också träffa ungdomar som höll på att lära sig mer om att använda konst som uttryck, Plan hjälpte till med material. Det fanns även en barngrupp som bland annat intervjuade Carin som hade sitt fadderbarnbesök i området. De intervjuade även Carl vilket framkallade förtjust fnitter bland framförallt de unga tjejerna. Efter vårt besök där delade vi upp oss ytterligare det var dags för fadderbarnsbesök för både Bente och Geir samt Bente och Anne, övriga gjorde projektbesök. Alla utom Ann-Margret som även hon fick träffa sitt fadderbarn med familj. Det blev ett känsloladdat möte för alla närvarande och besöket avslutades med att  Ann-Margret och Johanna blev intervjuade för en lokal mediagrupp som behövde nytt material till sitt radioprogram.

Den tredje gruppen åkte till Guayaquil där vi alla samlades några dagar senare. I Guayaquil besökte man bland annat en förskola och ett kvinnokooperativ. Sista kvällen samlades vi alla i Guayaquil för avslutningsmiddag och sedan var det hemfärd för några och vidare äventyr i Galapagos för andra. Men för Plans del så slutade denna fantastiska resa här!

Den lokala Planpersonalen i Cañar
Svindlande vägar men vackra landskap i Cañarprovinsen.
Christel och fadderbarnet med familj utanför den lokala samlingshuset där man bedrev bybanken.
Familjen Bergmans fadderbesök.
Familjen Bergmann/Ellefors fadderbesök.
Ann-Margret efter ett mycket fint besök.
De lokala guiderna Pablo och Freddie tillsammans med Plan Sveriges och Plan Norges personal
Hela gänget samlat på vår avslutsmiddag.