Nu åker vi norrut mot Kampong Cham

FADDERRESAN I KAMBDOJA Vi hade en fri förmiddag i Phnom Penh. Men de flesta hade siktet inställt på shopping och russian market så nästan hela gänget åkte dit. Det fanns, som det sig bör, hur mycket som helst att köpa. De flesta fick med sig något tillbaka när vi sågs igen efter en timme. Sedan åkte vi tillbaks till hotellet och packade ihop och åkte iväg och åt lunch.

I Phnom Penh var det rejält med trafik

På marknaden var det fullt av liv. Marknaden fick sitt namn under 80-talet då många utlänningar var där och shoppade och de flesta kom från Ryssland.

Innan vi lämnade Phnom Penh hann vi med ett snabbt stopp på postkontoret så att vykorten kunde frankeras och skickas iväg.

På vägen gjorde vi ett stopp vid ett ställe som kallas Spider town. Där fanns det stora högar med friterade tarantellor och andra insekter. Men det var ingen som var sugen på att äta mer spindlar. Men frukt däremot köptes i stora lass och dessutom bjöd vår guide Nep på sticky rice och mango så det stod härliga till på bussen.

Vi kom fram till Kampong Cham runt fem-tiden och det enkla hotellet som jag oroat mig för lite innan visade sig vara toppen. Fräscha rum och väldigt fint snidade sängramar.

Klockan sju var det dags för middag igen och det blev en kinesisk restaurang som serverade främst skaldjur och fisk.

På kvällen åt vi middag på en restaurang med lite kinesiska influenser och skaldjur stod på menyn
Alla var nöjda med maten och många har fått extra smak för efterrätten som var ananas.Den är speciellt god här i Kambodja har vi upptäckt.

Sedan var det marsch i säng. Imorgon har vi sista dagen med fadderbarns- och projektbesök att se fram emot och som många påpekat är det här ”ingen semesterresa inte vi går ju upp så tidigt varje dag”.