Mot Agra!

FADDERRESAN I INDIEN Idag var det dags att lämna Patna och åka vidare västerut till staden Agra där det världsberömda Taj Mahal ligger.

Men för en gångs skull behövde vi inte transportera oss så långt för att komma till flygplatsen så vi hann med lite sightseeing innan dess. Vid gårdagens middag hade vi kollat igenom de olika sevärdheter som finns i Patna och spannmålsgloben Golghar blev det vinnande förslaget. Golghar byggdes av en brittisk kapten 1786 som ett svar på den omfattande svält som drabbade Indien på 70-talet. I Golghar skulle 140 000 ton spannmål kunna förvaras till den brittiska arméns förfogande. Golghar har till idag dock aldrig använts i detta syfte.

Globen var dock lite mer imponerande i guideboken än i verkligheten

Men från toppen var det fin utsikt över staden Patna
Nästan hela gänget - från vänster Rune, Katarina, Anders, Owe, Jaana, jag, Elvis, Ilse och Lotty
Nästan hela gänget – från vänster Rune, Katarina, Anders, Owe, Jaana, jag, Elvis, Ilse och Lotty

På begäran blev det sedan lite shopping. Många affärer öppnade till vår besvikelse inte förrän klockan ett men när vi möttes en timma senare hade de flesta i alla fall en påse i handen. Sedan åkte vi till flygplatsen i Patna varifrån vi flög i ungefär 1 h 40 min tillbaka till Delhi.

Där mötte vi resten av gruppen som efter en längre bussresa flugit ifrån Lucknow till Delhi. De hade haft en bra gårdag med besök i fältkontoret Maharajganj där Marita fick träffa sitt fadderbarn.

Marita tillsammans med fadderbarnet Shanti och hennes familj

Fem timmar senare och en tur på den nya motorvägen mellan Delhi och Agra var vi framme på hotellet. Middagen var redo och vi åt på en gång. Sedan var det dags för sömn och ladda batterierna inför morgondagens stora händelse TAJ MAHAL!!