Rundtur i Bikaner

FADDERRESAN I INDIEN Äntligen en välbehövlig sovmorgon. Alla fick sova ut och efter frukost var det dags att se lite mer av Bikaner. Vi åkte till det stora Junagarhfortet där många maharajor bott. Fortet var lite förfallet men vissa delar var väldigt väl skötta. Mycket fina mönster på både golv, väggar och tak och en del var klätt i bladguld. Det tog nästan en och en halv timme att gå igenom hela fortet.

Guldmönster i taket
Det mäktiga Junagarhfortet som stod klart 1594

Efter fortet tog vi en tur på marknadsgatan. Det är verkligen helt annorlunda från hemma – ingenting går att känna igen. På gatorna trängs människor med bilar, rickshaws och cyklar. Sedan har vi alla djur – kor, kameler, getter, hundar, åsnor och hästar. Ett otroligt kaos! Men väldigt kul att se.

Vanlig syn i Indien - en ko mitt på vägen
Vanlig syn i Indien – en ko mitt på vägen
Kameler, motorcyklister, gångtrafikanter och rickshaws - allt på en gång!
Kameler, motorcyklister, gångtrafikanter och rickshaws – allt på en gång!

Efter lunch hade vi en fri eftermiddag. Några i gruppen hade hört talas om ”råttemplet”. Ett gammalt tempel där flera tusen råttor trängdes. Många pilgrimer vallfärdar dit och skulle man bli uppäten av råttorna kommer man till gudarna sägs det.

Själv tog jag och Dick en till tur på marknaden, vi hade inte fått nog. Vi gick runt i tre timmar och bara tittade på allt och gick in i gränd efter gränd som verkade spännande. En gata döpte vi till hello-gatan. Alla hejade och kom fram och ville fråga var vi kom ifrån och ta i hand.

Gatan där alla hälsade

Själv har jag blivit väldigt fascinerad av kamelerna. Så fort jag ser en dyker kameran upp.

Ståtlig kamel

Stämningen i gruppen är på topp! Nu har vi lärt oss alla namn och vi börjar lära känna varandra lite. Imorgon åker vi tåg tillbaka till Delhi och dagen därpå blir det spännande igen, då ska vi besöka projekt och fadderbarn i Plans urbana fältområden i Delhi.